Panel dyskusyjny – Emocje w biznesie.
Czy w pracy możemy sobie pozwolić na emocje? Powszechny mit, że okazywanie emocji i uczuć w sytuacjach zawodowych jest oznaką naszej słabości ma tyle samo sensu, co wiara w siedem lat nieszczęścia po stłuczeniu lustra. Dlatego też, jako przedstawiciel GroupMind, z przyjemnością przyjąłem zaproszenie na panel dyskusyjny „Emocje w biznesie”, który odbył się w Warszawie pod koniec kwietnia.
Opowiadałem o idei improwizacji jako narzędzia pomagającego wykorzystać emocje w codziennym życiu. Improwizacja wymaga od nas szacunku, zaufania, empatii i słuchania. Jestem zwolennikiem bycia wrażliwym na swoich współpracownikowi ich etycznego traktowania. Powiedziałem również o emocjach towarzyszących ocenie i porażce, przede wszystkim – o lęku. Lęk, o którym pisała Agnieszka w poprzednim wpisie, w mojej opinii, zbyt często towarzyszy nam w pracy. Aby się go wyzbyć, z uczestnikami panelu wykonaliśmy jedno z moich ulubionych ćwiczeń, które skupia się na pobudzeniu własnej kreatywności i nieocenianiu pozostałych członków grupy. Osoby biorące udział w ćwiczeniu mają wymyślać absurdalne rozwiązania codziennych problemów (np. dla problemu “Spóźniam się do pracy”, proponowane jest rozwiązanie “Powinniśmy używać tylko kolorowych żarówek”). Zadaniem kolejnego uczestnika jest uzasadnienie wyboru (np. “Jeśli będziemy używali tylko kolorowych żarówek, będziemy mieli dobry nastrój wieczorem, co sprawi, że będziemy się szybciej wysypiać i nie spóźnimy się do pracy”). Ćwiczenie to uczy akceptacji niedoskonałych rozwiązań, szukania inspiracji i wspierania się w procesie kreatywnym.
Spotkanie skupiało się na analizie emocji w dziedzinie biznesu. Pozostałymi ekspertami zaproszonymi na wydarzenie byli:
O czym mówiliśmy
Natalia Suska – prowadząca badania reakcji emocjonalnych w oparciu o najnowsze odkrycia psychologii i neurologii.
Panel dyskusyjny – Emocje w biznesie
Natalia przedstawiła prezentację na temat wpływu emocji na podejmowanie decyzji. Model myślenia, przedstawiony przez Natalię jako „jedno z największych odkryć neuronauki”, szczególnie zapadł mi w pamięć:
THINK – DO – FEEL (nieaktualny schemat procesu myślowo-decyzyjnego)
FEEL – DO – THINK (jedno z największych odkryć neuronauki)
Wydawać by się mogło, że decyzje podejmujemy racjonalnie, emocje biorąc jedynie pod rozwagę po wcześniejszym przemyśleniu. W rzeczywistości decyzje podjęte pod wpływem emocji są szczere i silne. Emocje mają pierwszeństwo w procesie decyzyjnym, a Natalia zajmuje się badaniami tychże.
Ewa Turek – Trener publicznego przemawiania, Coach Kariery, Speechwriter, Mówca TEDx.
Ewa opowiadała o ścieżce swojej kariery, o pierwszej konferencji TEDx. Była to poruszająca historia jej drogi do najwyższego tytułu organizacji Toastmasters – The Distinguished Toastmaster. Dostaliśmy również dużo informacji o mowie ciała i jej wpływie na relacje biznesowe. Niezwykle istotne (również dla improwizatorów) są ćwiczenia pozwalające się skupić i przejąć kontrolę nad ciałem w sytuacjach stresogennych. Ewa zaprezentowała proste techniki oddechowe, które uspokoją nasze ciało i pomogą odzyskać pewność siebie.
W mojej opinii, spotkanie to porusza sedno współczesnego podejścia do prowadzenia biznesu. Akceptacja w miejscu pracy naszych uczuć i emocji, odwrót od dehumanizacji i wzajemna wrażliwość to kierunki, w których organizacje powinny podążać. Mam nadzieję, że to nie ostatnie spotkanie z tej serii, gdyż według mnie potrzebujemy większego skupienia uwagi na drugim człowieku. Nie chcę w pracy być jak maszyna. Chcę być słuchany i doceniany. I chcę to samo dawać innym wokół mnie.